Debata - Sportowy Okrągły Stół
13 listopada 2014 r.w Publicznej Szkole Podstawowej w Sławie odbyła się debata pt.:Sportowy Okrągły Stół” na temat kultury fizycznej oraz zajęć sportowo-rekreacyjnych realizowanego przez nas programu „WF z klasą”. Dyskusja została poprzedzona rozmowami, przeprowadzonymi wcześniej wśród młodzieży na lekcjach wychowania fizycznego oraz lekcjach wychowawczych. Umożliwiła ona wstępną diagnozę potrzeb w zakresie aktywności ruchowej uczniów. Na debatę zostali zaproszeni delegowani uczniowie z klas IV – VI naszej szkoły, którzy reprezentowali swoich kolegów i koleżanki. Wszyscy przedstawiciele mieli za zadanie przygotować swoje postulaty. W debacie wzięło udział 36 uczniów oraz nauczyciele wychowania fizycznego: Krystyna Łajko, Krzysztof Łuciów, Andrzej Ratajczak oraz dyrektor pan Jacek Smektała i pani vicedyrektor Jolanta Hanaczewską.
Spotkanie odbyło się w sali gimnastycznej. Obrady Okrągłego stołu poprowadził koordynator programu „WF z Klasą”, pan Krzysztof Łuciów, w oparciu o prezentację multimedialną.
Na wstępie krótko przypomniał cele programu i zaprosił do dyskusji. Pani Krystyna Łajko z kolei, omówiła strukturę organizacji zajęć wychowania fizycznego w PSP Sława. Przypomniała uczniom, czym jest szeroko pojmowana kultura fizyczna i jakie korzyści z niej płyną. Dokumentację prowadzili nauczyciele uczestniczący w spotkaniu robiąc zdjęcia i zapisując wypowiedzi.
Obrady miały charakter plenarny. Uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy, które pracowały samodzielnie pod nadzorem nauczycieli wspierających. W pierwszej kolejności należało wypunktować na kartce wszystkie pozytywne i negatywne aspekty zajęć sportowo-rekreacyjnych w szkole, w tym lekcji wychowania fizycznego, a następnie przedstawić je na forum przez rzecznika zespołu.
Najczęściej pojawiały się następujące „plusy”:
§ Mamy fajnych i miłych nauczycieli wychowania fizycznego
§ Bierzemy udział w dobrej zabawie
§ Poznajemy swoje słabe i mocne strony
§ Rozwijamy sprawność fizyczną i psychiczną
§ Mamy fajne stroje sportowe
§ Jeździmy na halę sportową
§ „Na lekcjach w-f u rozwijamy motywację”
§ Uczymy się dążyć do sukcesu
§ Rozwijamy swoje zainteresowania podczas rozgrywek i imprez sportowych
Na pytanie „Co wam się nie podoba?”, „co należy poprawić lub zmienić?” uczniowie odpowiadali:
§ Konflikty podczas gier zespołowych
§ Monotonia ćwiczeń i krótkie lekcje wf
§ Zbyt mała ilość ćwiczeń ogólnorozwojowych
§ Zbyt mała ilość zabaw ruchowych
§ Spadek motywacji wśród uczniów z niską sprawnością fizyczną
§ „Na lekcji jest zbyt mało miejsca do ćwiczeń”
§ Brak zajęć na pływalni
§ Za mało godzin wychowania fizycznego
§ Brak trawy na boisku sportowym
§ Wprowadzić propozycje lekcji zgłaszane przez uczniów
§ Więcej przerw prowadzonych z aktywnością
W dalszej części obrad uczniowie mieli określić propozycje zmian na lekcjach wychowania fizycznego, w taki sposób, aby ich zdaniem zajęcia stały się bardziej atrakcyjne i ciekawsze. Do najczęstszych wypowiedzi i oczekiwań należą:
§ Zakup lepszego sprzętu sportowego
§ Budowa sali gimnastycznej
§ „Chcielibyśmy, aby były wyjazdy na basen”
§ Organizacja sportowych zajęć pozalekcyjnych i przerw ruchowych
§ Organizacja zajęć tanecznych lub fitness
§ Wyjścia na lodowisko i basen
§ Organizacja turniejów piłkarskich
§ Organizacja akcji prozdrowotnych dla całej szkoły
§ Wymyślanie ciekawszych lekcji wf
Po zapisaniu propozycji zmian, nadszedł czas na przemyślenia. „W jaki sposób można zrealizować postulaty?” „Czy wystarczą zmiany ze strony nauczycieli wf, a może dyrekcji?”. „Czy potrzeba jest pomoc z zewnątrz”? Każdy postulat został wspólnie przedyskutowany. Uczniowie wraz z nauczycielami i dyrektorem ustalili, że nie wszystkie propozycje zmian można wprowadzić, bo zwykle wiążą się one z przeszkodami finansowymi. Zwrócono również uwagę na uczniów dojeżdżających z okolicznych wsi oraz przewozy, którymi młodzież wraca do domu o określonych godzinach. Formułując wnioski, obradujący szczególnie skoncentrowali się na postulatach, które można zrealizować niebawem; na tych propozycjach, które da się wprowadzić dzięki inicjatywie nauczycieli wychowania fizycznego oraz dyrekcji.
Wnioski z dyskusji:
§ Dla zainteresowanych uczniów nauczyciele wf będą organizowali wyjazdy na pływalnię, lodowisko w formie wycieczek szkolnych
§ Zajęcia Szkolnego Koła Sportowego będą dostosowywane do oczekiwań uczniów
§ W tym roku szkolnym zostanie zorganizowany turniej piłkarski
§ Szkoła będzie się starała pozyskać fundusze na zakup nowego sprzętu sportowego
§ Nauczyciele będą się starali urozmaicać zajęcia i prowadzić je w sposób ciekawszy
§ Lekcje poprowadzą chętni uczniowie, rozgrzewki poprowadzą uczniowie na każdej lekcji
Na zakończenie debaty, biorąc pod uwagę oczekiwania uczniów, ustalono dwa dodatkowe zadania, które szkoła zrealizuje w programie „Wf z klasą”. W pierwszym półroczu będzie to „Wprowadzenie ruchu na przerwach i na innych lekcjach”, a w drugim „Wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego ”.
Koordynator programu – mgr Krzysztof Łuciów
WSZYSTKIM UCZESTNIKOM SPORTOWEGO OKRĄGŁEGO STOŁU DZIĘKUJEMY ZA MIŁĄ ATMOSFERĘ, ZAANGAŻOWANIE I CIEKAWE POMYSŁY.